söndag 2 december 2007

27. Things fall apart

I Årets Ishockey 1980 finns en symbolisk bild som gnagt på min njutning av guldet under sommaren. Det är Per Lundqvist som ligger och synar isen i Leksands Isstadion under vintern efter MoDos förra guld. Faktiskt är bilden från 2 december 1979 och därmed exakt 28 år gammal i skrivande stund. Symboliken är tydlig inte bara för ett snabbt fall från våren innan (MoDo höll på att få kvala våren 1980) utan även för det allmänt usla 1980-talet som sedan skulle följa.

MoDo tappade den gången inte bara sportsligt under de nästföljande säsongerna, tvingades kvala och till nedflyttning. Dessutom tappades den röda tråden när det gäller ungdomsarbetet.

Historien tycks nu tyvärr ha vissa förutsättningar för att gå i repris, då man rent sportsligt inte alls ser ut att kunna återupprepa något guld, dessutom är laget hårt skadedrabbat bara en månad innan säsongens andra sportsliga höjdpunkt - ECC-slutspelet i Sankt Petersburg.

Som inte detta vore nog briserade bomben att, den i breda lager omtyckta, marknadschefen Mia Karlsson i veckan sagt upp sig med omedelbar verkan, efter vad som sägs vara långvariga samarbetsproblem med VD Jerry Häggström. Mest akut utlöst av att klubben skickat ut ett pressmeddelande om att hon skulle ha varit sjukskriven.

Come Armageddon och nedflyttning 2012?

Draken lyfter i motvind, en klyscha som väl får gälla för mitt bloggande, men i största allmänhet har jag varit upptagen med livet sedan mitt förra löfte om bloggande en gång i veckan. Nu löser jag detta med att inte ge några löften alls. Det kan hända att det är precis vad jag behöver för att leverera i det långa loppet.

I alla fall vill jag ha mina tankar om detta nerskrivet för framtida referenser, och jag tar det i person-för-person-form.


Mia Karlsson
Har i mina ögon, tillsammans med medarbetare, levererat ett försök till att marknadsföra MoDo under ett tight sammanhållet koncept och under detta paraply även stått för en mängd smådetaljer i kommunikationen med medlemmarna som effektiviserat informationsflödet och gett det ett allmänt proffsigare intryck. Till detta skall läggas hörsägenuppgifter om hennes personliga engagemang i kontakter med interna och externa kunder, en abstrakt förmåga att få folk att känna sig uppskattade. Hade tidigare positiva erfarenheter av marknadsföring av idrottskoncept.

I veckan som gick har vi dels förstått att samarbetet mellan henne och Jerry Häggström inte fungerat, samt att hennes bägare rann över vid publicerandet av ett pressmeddelande om att hon skulle ha varit sjukskriven. Vad vi inte får veta är inom vilka områden det skurit sig mellan henne och Häggström, men jag har tidigare här på bloggen tagit upp situationen att man gick in i fjolårssäsongen med ett svårt underbemannat kansli/kontor, vilket i sin tur också borde påverkat eventuella sjukskrivningar. Anställningarna kom visserligen ju längre säsongen gick, men detta borde kunna vara en rimlig punkt som det skurit sig på. Speciellt eftersom Häggström vill kalla sig för "resultatinriktad".

Karlssons agerande i sig måste dock sägas vara behärskat och jag tycker inte att hon försöker manipulera massmedier till sin fördel i något fall. Hon har varit seriös och hållit sig till att uttrycka sina skäl i vaga ordalag, något som kvarvarande organisation i klubben ska vara tacksam för. Det finns egentligen inte så mycket konkret från Karlssons uttalanden att hänga upp ett svavelosande blogginlägg på.

Man får nöja sig med att konstatera att det är en stor skam att en marknadschef som kunde ha levererat en svensk mästare i kommunikationen med sina fans, sponsorer och media inte längre finns med i organisationen.

Jerry Häggström
Erkänner att han "kan vara svår att jobba med", men har inte övertygat i kommunikationen med massmedia under den gångna veckan. Inget konstigt med det, då Jerry Häggström kommer från ett yrkesliv med tunga industriella system och ett ordförandeskap i en fotbollsförening som nosat på livet i Superettan. Det finns inget i hans formella bakgrund som talar för att han ska kunna använda och manipulera massmedier till sin fördel på ett strålande sätt.

Här märks väl också, paradoxalt nog, förlusten av Mia Karlsson mest - vi har ingen spin doctor kvar som kan hantera situationen, utan det blir ett utdraget borrande i föreningens hälsotillstånd av lokala medier och gamla myter om Häggströms ledarstil sprids snabbt i tidningarnas kommentarmöjligheter och på MoDos forum.

Jerry, jag tror du förstår behovet av en marknadschef av Mias klass eller bättre i framtiden. Du behöver en sådan för att komma helskinnad ur sådana här situationer, om inte annat.

Anders Källström
Nej, du ska självklart inte kritisera din VD offentligt i lokala massmedier, men att du och resten av styrelsen utvärderar hans arbete tar jag för givet. Likaså att kravprofilerna på ledande personer i MoDo hela tiden måste bli hårdare och mer detaljerade. 250-miljonersarenan kräver det, sponsorerna kräver det, de dryga 7 000 på plats under varje match kräver det och bilden av Ö-vik som en stad på väg bort från unken bruksortsmentalitet på väg mot något nytt och större kräver det.






1 kommentar:

Anonym sa...

varfor inte:)