lördag 29 december 2007

32. Mellandagsfiestan, femte växeln

Ända sedan säsongen 2000-01 har Svenska Hockeyligan AB valt att lägga matcher i perioden mellan jul och nyår. Resultatet har, i alla hockeykulturbygder åtminstone, varit mycket positivt rent publikmässigt och hockeyn har dessutom, medvetet eller o-medvetet, lyckats tränga undan en av de sista massmediala fristäder som bandyn hade.

Örnsköldsvik, med sin stora andel hemvändare under julen, är inget undantag och med fredagens match mot Luleå bakom oss kan vi se att 45 616 av de 47 100 biljetter som varit till salu för mellandagsmatcher i Kempehallen och Swedbank Arena sedan år 2000 har sålts. Det innebär att 96,1% av biljetterna har gått åt och vid ett flertal säsonger (inklusive årets) har det rört sig om utsålda hus och därmed en vink om att det borde gå att sälja ännu fler biljetter under dessa dagar, om kapacitet funnits.

Mellandagarna är alltså den absolut bästa perioden för biljettförsäljningen under grundserien utan att man från föreningens sida satsar särskilt hårt på marknadsföring kring dessa matcher. Hemvändarna skapar festerna ändå.

Hur tar man nu då detta vidare och varför har jag börjat knappa på den här posten?

Jo, jag har dels inspirerats av Martin Sedins tankar om en utomhusmatch mellan MoDo och Timrå som i den krönikan stöp på bristen av en tillräckligt stor utomhusarena i närområdet, men jag tycker dessutom att det finns en reell chans att göra mellandagsmatchen till en enorm fest för hockeykulturen i Ö-viksområdet och kanske även ett årligt avbrott i den lunk och grå vardag som riskerar att komma, om några säsonger, när det gäller den fantastiska komforten i Swedbank Arena.

Mitt förslag är helt enkelt att slänga de 3 200 stolarna i Kempehallen (och då dessutom troligen sänka underhållskostnaderna för hallen med några tusenlappar/år). Sätt in en extra ståplatsrad runt isen för MoDoCup-ungdomarna och vi har återskapat en hall med drygt 9 000 ståplatser. Med kreativ marknadsföring, bra logistik med bussar, tillfälligt tillstånd för öltält på grusplanen utanför hallen så har vi dessutom skapat en enorm häxkittel som kommer att vara det häftigaste svensk hockeykultur skådat. Absolut all medieuppmärksamhet under denna omgång skulle vara riktad mot Hörnett och det pumpande Hiertat af Hockey.

Potentialen att slå publikrekordet på 9 153 personer från 1964 ska självklart också vara en komponent i en hetsig marknadsföring av ett sådant evenemang.

Negativa sidor?

Box- och säsongskortsinnehavare tappar uppenbarligen sin komfort under en av säsongens 28 hemmamatcher, men frågan är om de känner så mycket för att kräva kompensation när de kan ta sina högskolestuderande barn (på annan ort) med sig till en upplevelse av det här slaget?

Det är en påtaglig nostalgikomponent inblandat i detta och det är viktigt att man ser på det hela som en marknadsförings-teknik och avbrott i grundserievardagen. Inte som the way of the future.

Inga kommentarer: