onsdag 20 februari 2008

39. Arnqvist? Njae, därför att...

* Umeå IK i första hand är en produkt av relationsmarknadsföring gentemot sponsorer, MoDo bärs upp av en mycket större grupp av intressenter, där sponsringen inte längre når upp till 50% av koncernens samlade intäkter.

* MoDo måste fortsätta växa och hitta nya vägar till intäkter, därför skulle jag hellre se en person med vana från marknadsföring av konsumentprodukter och/eller tjänsteproduktion i en lite större organisation. Hellre det än någon med vana från en organisation som med endast 9 mkr i omsättning (Umeå IK, år 2006) är totalt marknadsledande i sin bransch (Damallsvenskan i fotboll).

* Han marknadsför sin jobbansökan i en tidning, utan att tveka.

* Jag inte vet vad Arnqvist har för eftergymnasiala studier, en magisterexamen med inriktning marknadsföring är i alla fall ett minimikrav i mina ögon.

* Han är onekligen en dynastibyggare när det går som han vill, hur går det ihop med existerande klubbledning i MoDo?

* Jag har en bild av att han har en stor operativ talang, att han fixar uppkomna problem med liv och lust, men hur pass stor strateg, med 5-10 års framförhållning, är han egentligen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag inte minns fel så stod det något i pappersupplagan av tidningen om att man hade fått in ett antal ansökningar från folk från olika delar av Sverige, många med stor vana av att arbeta med liknande sysslor på såväl nationell som multinationell nivå.

Men som vanligt så är artikeln på allehanda.se en väsentligt nedbantad version jämfört med den som återfanns i pappersupplagan.

Björn W sa...

Paddan: Det låter skoj, för övrigt tycker jag att rekryteringsfirman verkar sköta sitt jobb seriöst, vid sidan av de språkliga fadäserna i annonsen. Hela senaste veckan har jag till exempel kunnat läsa i min lokala upplaga av Dagens Industri att MoDo söker ny marknadschef.

Det känns i alla fall som en riktig kanal att använda för rätt målgrupp.

Apropå Allehanda så kom det intressant TS-statistik i veckan som blir temat för mitt nästa inlägg.