fredag 14 augusti 2009

68. Föreningsdemokrati - Try it, you'll like it!

Så har man då begått debut i ett nytt sammanhang (och faktiskt lyckats producera en rubrik utan frågetecken). Jag har nämligen skrivit mitt livs första motion till ett årsmöte i en förening jag är medlem i. Motionen i sig handlar om att jag vill att föreningens styrelse ska tillsätta en arbetsgrupp som utreder möjligheterna att uppföra en permanent staty eller minnesmärke för Carlabel "Kabben" Berglund på Swedbank Arenas torg.

Motionen kan läsas i sin helhet här, där jag har hållit argumenterandet ganska kort. Förutom att jag anser att "Kabben" och hans verk förtjänar det så kan man anföra följande skäl:

1) Torget framför Swedbank Arena är idag anonymt och saknar en naturlig samlingspunkt/blickfång.

2) MoDo och Arenabolaget bör vara aktiva i att på alla sätt försköna Framnäsudden och göra den till en mer av en stadsdel med folkliv än ett industriområde, det här är är en liten pusselbit i den strävan.

3) Ska tankarna om ett svenskt Hall of Fame för Ishockey på Framnäsudden någonsin förverkligas ser det bra ut om vi först klarat av att synligt hylla vår störste hjälte på detta sätt.

Motionen går säkert att diskutera och tillföra argument och har man något att tillföra den här diskussionen så kan man som medlem dyka upp på årsmötet den 24/8 i Swedbank Arena och framföra dem samt rösta för eller emot motionen. Själv dyker jag dock inte upp där och argumenterar emot dig, då jag pga bostadsort och arbete inte kan göra det.

Så, hur kändes det här då kanske någon läsare frågar sig? Jo, faktiskt bara bra, mitt för- och efternamn samt bostadsort kommer att visas upp för ett gäng gamla rävar i föreningen och eventuellt kommer motionen att beröras i någon bisats av de som skriver material till officiella hemsidan och ÖAs pliktskyldiga bevakning av årsmötet - men vad är det som är farligt med det? Knappast är det så att man kommer att granskas som föreningens högsta företrädare blev under den gångna våren och möjligen, möjligen får man också igenom motionen.

Huvudsaken som jag ser det är i alla fall att jag tycker att föreningen borde göra på det här viset och jag sitter inte och gnäller för mig själv om det. Det känns faktiskt hur-bra-som-helst och jag kan enbart rekommendera känslan till andra supportrar som bär på inneboende gnagande åsikter om vad föreningen borde och inte borde göra. Stort som smått.

Får jag blodad tand finns det ytterligare en del saker som jag skulle vilja skriva motioner om, till exempel en webbsändning av årsmötet som slår 2 flugor i en smäll. Förbättrad föreningsdemokrati, samtidigt som man kvalitetssäkrar MODO-TV för ytterligare en uppgift i form av direktsända evenemang. Direktsändningar som sedan kan utvidgas till de evenemang vars mediarättigheter ej blivit sålda men ändå har en förmåga att locka tittare till föreningens hemsida.


MoDo Hockeyklubb håller Årsmöte måndagen den 24 augusti kl 18:30 i Swedbank Arena.

3 kommentarer:

Hawerchuk sa...

Väldigt roligt att du tagit tag i det här. Det är ju något man gått och tänkt på många gånger men fipplat bort i hjärnkontoret. Jag hoppas verkligen du sår ett livskraftigt frö med motionen.

Anonym sa...

och Hellge sa...

Behöver jag säga att jag gillar det här? Jo, det behöver jag. Den konkreta formella demokratin i klubben visar sig allt oftare, vilket jag gillar. Men om det nu finns något som kallas för informell demokrati så visar den sig också allt mer. Jag tänker på att allt fler uttrycker sig på forum och bloggar och annat.

Den enskilt största anledningen till de stora förändringarna i klubben var att så många människor gjorde sin röst hörd och berättade för klubben hur den måste förändras. Trycket blev för stort och förändringarna kom. Jag gillar absolut detta.

Kabben och jag bodde på samma gata i 20 år. Han var alltid lågmäld, men samtidigt majestätisk på något sätt. Kanske ska den se ut så, statyn - lågmäld och majestätisk.

Anonym sa...

Jag blir avundsjuk när jag läser hur bra demokratin kan fungera i en klubb!
Vill ni läsa om ett skräckexempel?
Ett exempel där demokratin inte fungerar!
Läs mer på www.husbilsforumet.se